Fredrikstad kommune

Velkommen til Fredrikstad, en av Norges mest attraktive byer. En liten time fra Oslo, der Glomma renner ut i havet, finner du Fredrikstad. Med våre 85.000 innbyggere er vi landets åttende største by. Fredrikstad er i sterk vekst. I tillegg til en urban bykjerne, har vi et spennende og variert omland og en vakker skjærgård. Byen er kjent for sitt rike kulturliv og sine historiske tradisjoner. Gamlebyen er Nord-Europas best bevarte festningsby. I Fredrikstad finner man trygge oppvekst- og levekår, et godt botilbud og et variert miljø- og teknologibasert næringsliv. Du når Oslo på en time og Gøteborg på vel to timer. 

Fredrikstad kommune ønsker å være en arbeidsgiver hvor ulikheter og mangfold er en styrke. Kvalifiserte personer med innvandrerbakgrunn og/eller redusert funksjonsevne oppfordres til å søke. Kommunens verdier er Modig, Engasjert, Romslig og Kompetent.

Undervisningsinspektør

Alle som arbeider i Fredrikstadskolen har som felles målsetting å skape skolehverdager der elevene opplever mestring og lærelyst, rustes til å møte fremtidens utfordringer. Utvikling av lærelyst legger grunnlag for livslang læring.

Råkollen skole er en kommuneovergripende forsterket opplæringsarena for elever innenfor autismespekteret med tilleggsvansker som psykisk utviklingshemming. Elevene får et helhetlig spesialpedagogisk opplæringstilbud fra 1.- 10. trinn. Skolen tilbyr SFO fra 1. til 7. trinn, og et integrert avlastningstilbud for elever fra 8. til 10. trinn. Skolen har to avdelinger. Råkollen er den største med 45 elever og 52 ansatte, og holder til på Nabbetorp. Avdeling Fredenlund har 15 elever og 25 ansatte. Fredenlund er lokalisert på Mineberget, på østsiden av Fredrikstad.

Fredenlund benytter autismespesifikke strategier i tilretteleggingen og systematisk bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Skolen er inspirert av TEACCH og i tilnærmingen benyttes stor grad av struktur, forutsigbarhet og sammenheng i opplæring. Elevene trenger høy grad av bistand og oppfølging, får derfor et helhetlig skole/SFO tilbud.
Vi jobber for å skape en skolehverdag der elvene opplever mestring og lærelyst, og samtidig rustes til å bli best mulig til å kommunisere sine ønsker, behov og følelser. Målområder er å utvikle språk- og kommunikasjon (ASK), egenomsorg, sosiale og praktiske ferdigheter og selvstendighetsferdigheter.

Personalet består av spesialpedagoger og ansatte med helse- og sosialfaglig høgskoleutdanning, fagarbeidere og assistenter. Ledergruppa på Fredenlund består av inspektør, teamledere og SFO-ansvarlig.

Vi søker deg som vil være med å bidra til at skolen skal fortsette å være et godt og utviklende sted for både elever og ansatte. Vi ønsker oss en initiativrik og utviklingsorientert skoleleder som bidrar til Fredenlunds visjon "Trygghet og læring for livet!» 

Stillingen er ledig for tiltredelse fra 12. august 2024.   

 

Arbeidsoppgaver

  • Være en konstruktiv medspiller i skolens lederteam
  • Delta aktivt i planlegging og drift av skolen, herunder vikarhåndtering
  • Være en pådriver i skolens utviklingsarbeid og prosjekter
  • Representere skolen og delta i relevante møtefora
  • Ha kjennskap til ledelsens totale arbeidsfelt og kunne gå inn i disse ved behov
  • Ha løpende kontakt med elever og foresatte
  • Utføre andre oppgaver etter avtale med rektor
  • Samarbeid med PPT, barnevern, BUPP, helsesykepleier og andre hjelpetjenester
  • Delta eller lede samarbeidsmøter og ansvarsgruppemøter
  • Lede personalmøter som gjennomføres syv ganger i året på kveldstid
  • Ansvar for å organisere transport med egne skolebiler eller taxi
  • Det er tillagt noe undervisning til stillingen

 

Kvalifikasjonskrav

  • Godkjent formell kompetanse for undervisning i grunnskolen
  • Formell spesialpedagogisk utdanning
  • Erfaring fra arbeid med barn- og unge med autisme og utviklingshemminger
  • Gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
  • Gode IKT-kunnskaper og systemforståelse
  • God økonomisk forståelse, og kjennskap til lov- og avtaleverk

 

Ønskede kvalifikasjoner og personlige egenskaper

  • Ønskelig med skolelederutdannelse og erfaring fra skoleledelse
  • Personlig engasjement for elevgruppen
  • Stor arbeidskapasitet, er ansvarsbevisst og kan jobbe selvstendig
  • Evne til å bygge gode relasjoner til ansatte, foresatte og elever
  • Er en samlende og tydelig leder med samfunnsengasjement og visjoner for skolens utvikling og egenart
  • Har gode samarbeidsevner og evne til å støtte og veilede
  • Godt humør, pågangsmot og er løsningsorientert
  • Er fleksibel og har evne til å ta gode beslutninger i en hektisk hverdag

Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet.

Vi ønsker at du i søknaden gir uttrykk for egne tanker om lederrollen ved Fredenlund.

 

Vi kan tilby

  • En spennende og utfordrende lederstilling
  • Et hyggelig arbeidsmiljø med kompetente og engasjerte kolleger
  • Deltagelse i lederutvikling internt i Fredrikstad kommune
  • Et godt støtteapparat på kommunalt nivå
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger i Statens Pensjonskasse


Andre vilkår
Arbeidstakere ansettes i Fredrikstad kommune i henhold til lover, reglement og tariffavtale. Prøvetiden er 6 måneder.


Lønnsopplysninger
Stillingen avlønnes etter Fredrikstad kommunes lønns- og stillingsregulativ, med årslønn for undervisningsinspektør kr. 788 500.


Politi / Tuberkuloseattest
Ansettelser forutsetter fremlegging av godkjent politiattest ikke eldre enn 3 måneder. Tuberkuloseattest i henhold til forskrift.


Offentlighet
Opplysning om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om å bli unntatt offentlighet. Fredrikstad kommune vil varsle søkere som har bedt om unntak for offentlighet, dersom dette ønsket ikke kan imøtekommes (offentlighetsloven § 25). Det vil gå frem av den offentlige søkerlista hvor mange søkere det har vært til stillingen og hvilket kjønn de har.