Åpent kandidatsøk

Når du har utviklet en spennende og interessant stillingsannonse er det gode muligheter for at den vil kunne tiltrekke seg mange kvalifiserte søkere. Men fortsatt er valget av markedskanal en kritisk suksessfaktor for deg.  

I mange tilfeller kan det være hensiktsmessig å annonsere i trykte medier. Arbeidsmarkedet vil da se aktivitet og optimisme som følge av den fysiske annonseringen. Du kan også nå svært lokale og nisjepregede markeder. Ulempen kan være at trykte medier har en svært kort eksponeringstid (1 døgn for avis) og en forholdsvis høy pris før rekrutteringseffekten forsvinner raskt igjen. Den generelle brukertrenden om dagen er da også i disfavør av trykte medier og til fordel for nye digitale møtesteder.  

I kombinasjon med digitale medier kan en annonsekampanje utvide sin eksponering både i dybde og bredde. Digitale medier har den fordelen at de kan tilby svært lange eksponeringstider (1-3 mnd) for stillingsannonsen. De kan også tilby digitale støtteaktiviteter som søkemotor optimalisering av stillingsannonsen og arbeidsgiver profilen. For de som har digitale CV og kandidatdatabaser kan også e-post kampanjer understøtte rekrutteringskampanjen ytterligere.

Digitale medier kan deles opp i flere kategorier. Online portaler som er spesialister innen rekruttering og stillingsannonser på nett. Søkemotorer som både kan tilby betalte plasseringer og muligheter for søkemotor optimalisering av både stillingsannonse og arbeidsgiverprofil (employer branding). Sosiale nettverk på Internett som er i svært sterk vekst om dagen. Nettaviser som driver redaksjonell virksomhet og bred generell annonseringsvirksomhet. I tillegg finnes startsider og andre portalmenyer som også driver generell bred annonseringsvirksomhet.   

En målrettet og effektiv digital støttekampanje vil ofte inneholde bruk av en online portal som er rekrutteringsspesialist i kombinasjon med søkemotor optimalisering av stilingsannonsen og arbeidsgiverprofilen, betalte søkeords kampanjer i de største søkemotorene og med en sideplassering i 1-2 sosiale nettverk (eller fag nettsteder) på internett. Dette kan gi en uslåelig trafikk kombinasjon og en bredde/dybde for kampanjen som er optimal. Klienten styrer samtidig kampanjens budsjett og varighet helt eksakt. 

Ikke undervurder nettverk markedsføringens effekter. Arbeidsmiljøloven § 14-1 pålegger arbeidsgiver å informere internt i virksomheten om ledige stillinger. De ansattes kontakter benyttes ofte for nettverksmarkedsføring (”munn til munn”) av ledige stillinger. I kombinasjon med et belønningselement for tips som leder til ansettelse kan dette være en svært effektiv metode for å skaffe ytterligere kandidater.

Åpent søk passer ofte bra for å nå den gruppen som omfatter de aktive som er på utkikk etter ny jobb, og som derfor leser stillingsannonser, sjekker jobb databaser på nettet og gjerne har lagt ut sin CV på aktuelle nettsteder.

NYTTIGE LINKER:

STIKKORD:

Åpne søk kanaler:
  • trykte medier
  • digitale medier
  • spesialiserte jobbportaler
  • betalte søkemotor kampanjer
  • søkemotor optimalisering annonse
  • søkemotor optimalisering arbeidsgiver
  • sosiale nettverk
  • nettverks markedsføring